Sebészi pontosságú piacépítés

Bozótharc helyett stabil felvevőpiac várja a magyar orvostechnikai gyártókat Düsseldorfban

2023. szeptember 18., hétfő, 06:00

Címkék: BD-Expo compamed egészségipar egészségügy gyógyszer gyógyszeripar medica MEDICA 2015 orvosi műszerek orvostechnológia

Az egészségipar az egyik legdinamikusabban bővülő szektor a világon, a szektor a legtöbb fejlett országban ma a GDP-növekedés több mint 10 százalékát adja. A hazai orvostechnikai gyártók ezzel együtt hagyományosan külföldön találják meg a piacukat. Nem mindegy tehát, hogy hogyan.

Az orvostechnika sok szempontból más. Más abban, hogy válságálló, így nagy a gazdaságpolitikai értéke. Más abban, hogy a termékek életciklusa rövid, mindössze 18-24 hónapos. És végül más abban is, hogy az orvosieszköz-gyártásban működő kis- és középvállalkozások innovációs tevékenysége intenzívebb, mint más ágazatokban.

Abban azonban nincs különbség, hogy a piacot fel kell építeni és a terméket el kell adni. Bár a hazai cégek termékei a világ valamennyi kontinensén elérhetők, mégis a globális orvostechnikai eszközpiac kb. 0,2%-át, míg az európai piac mindössze 0,8%-át teszi ki a magyar orvostechnikai berendezések piaca. A hazai politika sokat hangoztatott célja, hogy Magyarország Európa orvostechnikai nagyhatalmává váljon, ami a 80 százalékos magyar tulajdonarány és a kiemelt innovációs erő miatt valóban sokat adna hozzá hazánk kutatás-fejlesztési és innovációs célkitűzéseinek megvalósításához, valamint a képzett munkaerő megtartásához.

Nem véletlen, hogy már a Nemzeti Exportstratégia is elsőként említette a kiemelten támogatandó ágazatok között az orvosi diagnosztikai eszközök és berendezések, traumatológiai implantátumok, traumatológiai és radiológiai termékek gyártását.

Teher alatt nő a pálma?

A belpiac azonban talán minden eddiginél mostohábban bánik a hazai orvosieszköz-gyártókkal. Bár a szektor cégei 13 ezer munkavállalót foglalkoztatnak közvetlenül, a  beszállítókat is tekintve pedig közel 30 ezer embernek ad munkát az ágazat, mégis a vállalkozások éves bevételük mindössze csak 13 százalékát értékesítik idehaza, ami jelentősen elmarad a célul kitűzött 30 százaléktól, és még esést is jelent a 3-4 évvel ezelőtti 18 százalékos szinthez képest. Összehasonlításképpen: Németországban az ottani orvostechnológiai ipar a piac 60, Franciaországban pedig a 80%-át látja el hazai termékekkel.

A nem éppen rózsás piaci helyzet oka az, hogy a közfinanszírozott egészségügy döntéshozói nem a hazai termékekre építenek. A globális piacot hagyományosan uraló nyugati cégek mellett az elmúlt években a kínai versenytársak termékei is megjelentek – a burkolt exporttámogatás miatt sokszor olyan árszinten, amivel a hazai munkaerőt foglalkoztató és minden jogszabályt betartó magyarországi vállalkozások nem tudnak versenyezni. „A magyar gyártók egyfajta bozótharcot folytatnak a magyar piacon, kórházakkal egyezkednek, orvosokat győzködnek, kormánytagokkal tárgyalnak” – jellemezte a helyzetet Farkas József, az egyik legnagyobb hazai orvostechnikai gyártónak számító Sanatmetal Kft. ügyvezető igazgatója. Pedig a dolguk a fejlesztés, a gyártás és a piacépítés lenne.

Bozótharc helyett

Az orvostechnikai eszközök globális piaca azonban brutális mértékű, évente mintegy 500 milliárd dolláros forgalmat bonyolít le kb. 3,3 millió alkalmazottal. Van tehát merre tekintgetnie az egészségiparban tevékenykedő hazai kkv-knak is, amelyek – mint kiderült, nem mindig önszántukból – 80-90 százalékos exportaránnyal dolgoznak, termékeik tehát bizonyítottan kelendők a külpiacokon is, és a külföldi vevők kiszolgálása sem jelenthet gondot nekik.

2022-ben a MEDICA, a gyógyászat világfóruma és a COMPAMED, az orvostechnikai ipar beszállítóinak vezető piaci platformja 70 országból több mint 5 000 kiállítót csalt Düsseldorfba. A verseny tehát nagy, de ahogy láthattuk, megéri beszállni. A vásári duó több mint 81 000 látogatójának ugyanis 75 százaléka származott Németországon kívülről, vagyis az európai felvevő piacokon kívül olyan országok, mint Dél-Korea, az USA, India, vagy éppen Dél-Afrika is képviseltették magukat egy-egy népesebb látogatói csoporttal, akik 80 százaléka komoly döntéshozói, vagy döntés-befolyásolói szereppel bír a saját vállalkozásán/szervezetén belül.

A szervezők szerint az innováció mellett a piaci résztvevők együttműködése az, ami rohamléptekben viszi előre az iparágat. A kettős szakkiállítás által adott „lendítő erő” valóban elegendő lehet akár arra is, hogy egy magyar gyártó felvegye a harcot a multinacionális cégekkel itthon és a nemzetközi piacokon is.

Magyarország évek óta hagyományosan nemzeti standdal és idén összesen 34 kiállító céggel van jelen a világ egyik legnagyobb, több mint 50 éves egészségipari expóján. A MEDICA/COMPAMED vonzerejét, valamint az orvostechnikai eszközök gyártásának dinamikus bővülését mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a hazai gazdasági lassulás ellenére is növekszik a Düsseldorfba tartó magyarországi kiállító cégek száma. A szervezők és nem utolsósorban a szállásfoglalásoktól a standberendezésen át a látogatói igények követéséig csupa hasznos tanáccsal segítő hazai képviselet jóvoltából a komoly hagyományokkal bíró, orvosi eszközöket és berendezéseket gyártó magyar vállalatok világviszonylatban is megmutathatják magukat.

A MEDICA 2023 és a COMPAMED 2023 szakvásárokkal kapcsolatos részvételi információk az alábbi honlapokon érhetők el:

www.medica-tradefair.com/

www.compamed-tradefair.com/

Magyarországi Képviselet

Máté Szilvia, ügyvezető

BD-Expo Kft.

Tel.: 1/346-0273

E-mail: office@bdexpo.hu

www.bdexpo.hu

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
AUTOMATIZÁLÁS

Az elektromos megfogók elejtik a munkadarabot?

Lehet a vákuum is gazdaságos

Média Partnerek